Op LinkedIn zie je niet alle berichten van contacten die je volgt. De berichten die in je tijdlijn voorbijkomen zijn zo relevant mogelijk. Dat is wat het LinkedIn algoritme voor je doet.

Met de juiste strategie kun je dit algoritme om het bereik van je berichten te vergroten. Bereik betekent profielbezoeken en profielbezoeken betekent zichtbaarheid bij potentiele klanten. Dus bereik is wat je wil.

Beluister dit artikel op SoundCloud

Hashtags

Behalve personen kun je op LinkedIn ook hashtags volgen. Ze zijn bedoeld om voor jou relevante discussies in je tijdlijn te zien. Het gebruik van hashtags in je berichten heeft directe impact op het aantal views ervan.

  • Zonder hashtags 50% minder impact
  • Optimaal aantal is drie
  • Te veel hashtags gebruiken wordt afgestraft

Gebruik de zoekbalk van LinkedIn om te zien hoeveel volgers een bepaalde hashtag heeft.

Like | Comment | Share

LinkedIn wil interactie zien. Daarom levert een comment twee keer meer views op dan een like en zelfs vier keer meer als een share.

Ga dus het gesprek aan via een comment. Wanneer je zelf een bericht post, vraag dan om een comment en reageer erop wanneer iemand dit doet. Niet via een like maar via een nieuwe comment:

  • Op een compliment geef je een blijk van waardering
  • Geef een antwoord wanneer een vraag wordt gesteld
  • Reageer openbaar op een negatieve reactie

Minder bereik op shares en articles

LinkedIn articles deden het voorheen heel goed in het algoritme. Echter:

  • LinkedIn is gestopt met vermelden van nieuwe articles
  • Verspreiding articles is sterk verminderd
  • Geldt ook voor shares

Toch bereik? Kopieer het bericht en tag de auteur.

Media

LinkedIn introduceerde medio 2017 native video. Om dat te promoten werd het gebruik van video in berichten aanvankelijk hoger gewaardeerd. Inmiddels is dat effect veel minder zichtbaar. Sterker, het lijkt erop dat video steeds minder wordt gewaardeerd.

De prestaties van andere media t.o.v. een bericht waar een image aan is toegevoegd:

  • Alleen tekst: + 20-50%
  • Tekst met document: + 50-80%
  • Native video: + 20-70%
  • Tekst met externe link: -/- 25-50%
  • Youtube video: -/- 10-40%
  • Artikel: -/- 150-250%
  • Externe link: -/- 50-80%

Social selling index

Er is een verband tussen je SSI en je bereik. Het lijkt er op dat LinkedIn je hoger beloont (met aantal views) naar mate je SSI hoger is. Je kunt je SSI score bekijken op https://www.linkedin.com/sales/ssi.

Samenvattend

  1. Maak gebruik van hashtags
  2. Stimuleer interactie
  3. Stop met artikelen
  4. Gebruik tekst als medium
  5. Check je SSI

Deze tips haalde ik uit een onderzoek van Just Connecting naar het LinkedIn algoritme van juli 2019. De directe aanleiding was het artikel van Masja Slootweg waarin ze de uitkomsten uit dat onderzoek vertaalt naar vijf strategie├źn om het LinkedIn algoritme te kraken.