Video-testimonials zijn net zoiets als klantreviews. Klanten vertellen over hun ervaringen met jouw product, dienst of merk. Het grote verschil is dat de reviews zijn omgezet naar video, waardoor het geen geschreven, maar audiovisuele reviews zijn. En dat nemen mensen nu eenmaal met weinig moeite in zich op.

In deze blog vertel ik je meer over het gebruik van video-testimonials en waar je goed op moet letten.

Geef je klant de social proof die hij zoekt

Mensen zijn sociale wezens. In ons eentje kunnen we niet overleven, in een groep wel. Daarnaast spiegelen we onszelf graag aan anderen. Het gedrag van anderen is vaak leidend voor ons eigen handelen. Dat zie je ook terug in ons gedrag. Consumenten zijn eerder geneigd producten te kopen van bedrijven die reviews krijgen van klanten, dan van bedrijven die deze reviews niet krijgen. We hebben allemaal wel eens op aanraden van een bekende gekozen voor een bepaald merk en niet voor een ander.

Werk aan authenticiteit

Video-testimonials werken zo goed, omdat ze authentiek zijn. Je ziet in een video-testimonial een echte klant die vertelt over zijn of haar ervaringen met een bedrijf en zijn producten of diensten. Video-testimonials worden daarom ook bij voorkeur zonder script gemaakt. De verteller hoeft zijn tekst niet in te studeren, maar vertelt op een natuurlijke manier zijn verhaal. Daardoor komt de boodschap natuurlijk over en lijkt het niet alsof de verteller een verhaal vertelt.

Bouw een emotionele band op met je klant

Met video-testimonials kun je een emotionele connectie maken met jouw doelgroep. Naast de feiten rondom je bedrijf en de producten of diensten die je aanbiedt, staan vooral de ervaring en beleving van de gebruiker centraal. De ervaring met jouw product of dienst, niet het product of de dienst zelf, bepaalt uiteindelijk of je de behoeften van de klant vervult.

Maak gebruik van de kracht van mond tot mondreclame

Mond tot mond is en blijft een van de meest krachtige vormen van reclame. Mensen vertellen over hun ervaringen en voorzien elkaar daardoor van waardevolle informatie die de ander in een soortgelijke situatie kan gebruiken. Consumenten delen graag hun kennis van en ervaringen met producten, diensten en merken. Dit geeft ze een bepaalde vorm van voldoening omdat ze een adviesfunctie aannemen.

Bereik je potentiële klanten via social media

Een logisch gevolg hiervan is dat video-testimonials heel geschikt zijn om via social media te verspreiden. De gedachte achter socialmedia-platforms is dat ze zijn ingericht voor mensen zoals jij en ik om te communiceren met onze familie, vrienden, collega’s en alle anderen met wie we contact willen houden. Merken en bedrijven zijn op social media ‘te gast’ en moeten zich aan ongeschreven regels houden bij het plaatsen van berichten. Ze mogen vooral niet te commercieel zijn.
Praktisch alle hiervoor genoemde eigenschappen van video-testimonials dragen eraan bij dat het content is die door de consument geaccepteerd zal worden op social media.

Verbeter de ervaring van je klanten en jouw score in Google

Verder zorgt het kijken van een video ervoor dat potentiële klanten langer op je website blijven, gemiddeld zo’n twee minuten. Daarnaast vergroot video de interactiviteit van je website, waardoor de betrokkenheid van je doelgroep zal stijgen en de ervaring op je website zal verbeteren. Dat gaat natuurlijk niet onopgemerkt voorbij. Google kent dit toe aan de kwaliteit van je website en zal je belonen met een hogere score in zijn zoekmachine. Het plaatsen van video-testimonials op je website, draagt dus bij aan je overige SEO-inspanningen. De consument, maar ook Google, is op zoek naar kwalitatieve en relevante content en met video-testimonials bied je dit precies aan.

Voor je aan de slag gaat met video-testimonials

Naast deze voordelen zijn er ook een aantal valkuilen waar je bij het maken van video-testimonials rekening mee moet houden. Video-testimonials blijven een investering. Ze zijn minder makkelijk te verkrijgen én zijn een stuk duurder dan geschreven reviews. Bedenk dus vooraf goed wat je met jouw video-testimonials wil bereiken en bepaal dan wanneer het voor jouw bedrijf zinvol is ze te gaan inzetten.

De tweede valkuil heeft betrekking op de spreker in je video-testimonial. Mensen zijn vaak toch geneigd zich tot in de puntjes voor te bereiden als ze iets moeten voordragen en in een video-testimonial prik je daar zo doorheen. Je kunt dit voorkomen door de spreker vanaf het begin op zijn gemak te stellen en te kiezen voor een aangename setting waarin hij of zij niet onder druk staat.

Tot slot moet je er ná het maken van je video-testimonial voor zorgen dat je met name de klanten die in je video aan het woord komen tevreden houdt. Zij worden uiteindelijk de ambassadeurs van je bedrijf, dus moet je consistente kwaliteit kunnen garanderen.